Nergal blogja

Ez itt a semmiről szól.

Friss topikok

  • NRG44: 3 nagyhatalom győzte le az NS-t ellenben a komcsi magától összeomlott. :-) (2009.11.10. 15:22) Nemzeti szocializmus
  • Nergal: Szia! Nem vagyok benn biztos hogy tudok válaszolni, de kérdezz, meglátjuk. :O) (2009.10.26. 16:24) A szerelem, avagy mit is érzünk valójában
  • Kalasnyikova: Várom. :) Bár azt sejtem, nem lesz kellemes olvasmány. (2008.06.10. 00:09) Nyílt levél a 168 óra cikkére
  • Nergal: Nahát. :) A Gyurcsány meg Orbán nélküli politika jó elképzelés, csak sajnos nincs aki a helyükre ... (2008.03.10. 15:59) Kedves Csendes Többség!
  • Nergal: Eddig tetszik. Ritkán esek neki, de olyankor nehezen teszem le. Az ellenpárt sokszor említi maga a... (2008.02.05. 14:33) A szeretet...

HTML

A szerelem, avagy mit is érzünk valójában

2007.12.14. 12:41 | Nergal | 6 komment

A szerelem egy nehezen megfogható dolog. Vajon azért akarunk együtt élni valakivel, mert szerelemesek vagyunk, vagy az jelenti azt hogy szerelmesek vagyunk, hogy együtt akarunk vele élni?

Először is. Mit hívunk szerelemnek? Egyes 'kutatók' (azért tettem idézőjelbe, mert erősen megkérdőjelezem a tudós mivoltát ezeknek az embereknek) felrajzoltak egy szép háromszöget a szerelem különböző formáival/'válfajaival'. Szerintem szerelem csak egy létezik. Mégpedig az, ami megértésen, összhangon, megbecsülésen, szereteten alapszik. Ha ezek bármelyike hiányzik, az nem szerelem.

Lássuk csak. Adott egy 10-14 éves tini. Naponta fellángol valaki iránt. Színészek, zenészek, nyolcadikas nagyfiúk, nagylányok szívének nagy szerelmei. Testiségről még kevéssé, de már beszélhetünk, csak a külső a meghatározó minden ismeret nélkül. Erre mi nagyok ugyebár alapból azt mondjuk szinpátia (külső alatt értsd a megnyilvánulásokat is, a külsőség talán helyesebb kifejezés). Azt ugye tudjuk, hogy ez főleg hormonális megnyilvánulás. Mire is jó ez, és miért nem szerelem? Ez a természet hívó szava, ami alapján az állati ösztönök dolgozni kezdenek, és így vagy úgy, testiségre ösztönöznek. (Igen, még a legfiatalabbaknál is, ha másra nem, az érintésére vágynak, és ennyi. Nincs tovább.) Miért hisszük azt, hogy ez később, amikor szerelembe esünk másképp van? Mert mi már öregek, tapasztaltak vagyunk, mi már tudjuk mi a szerelem! Na persze. Túrót. Mi sem tudunk akkor többet, mint a  tinik.

Lépjünk tovább. Adott egy 20-25 éves 'felnőtt'. Itt már kitestesedik a szexualitás, szinte bárkit megkívánhatunk. Ízlés függvénye, kinek mi fontos. Szexy, kedves az arca, szép a szeme, kellemes beszélgető partner, jó az alakja, izmos a teste... Ezek indítják be a hormonjainkat nap mint nap.  Kérdés viszont, hogy ez mennyivel több, mint a tinikben feléledő 'szerelem', amin maximum jót mosolygunk. Mert a társadalmunk szerint egy tizenéves fejletlenebb érzelmi, szellemi szinten van mint mi? Hmmm. Szerintem felelőtlenség ilyet kijelenteni, hiszen gyerekek mutatják meg naponta, hogy az érzésekről sokkal többet tudnak, mint mi akár 30-on túliak, mert az érzelmeik tiszták. Tetszik, nem tetszik, ez mindenkire érvényes. Van aki tagadja, van aki nem. Van aki átesik a ló túloldalára, és azt mondja, miért kössem magam láncra, és állapodjak meg egynél, ha az én vágyaim másra ösztönöznek. Nem kell! Csak lehet. Egy idézet szerint az igazi szabadság nem az, amikor bármit megtehetünk, hanem amikor eldönthetjük milyen kötelezettséget vállalunk. Vagyis ha párkapcsolatot építünk, akkor el kell döntenünk, kell e, vagy sem. Megéri e nekünk a kötöttség vagy sem. Viszont az önként vállalt kötelezettség a legerősebb, legszigorúbb törvény, mert önmagunk fogalmaztuk meg saját magunknak, más behajtani ellenőrizni nem tudja, csak mi. Ezt hívják felelősségnek, és ettől vagyunk 'többek', mint az állatok. (Ez így azért nem teljes, mert nem többek vagyunk, csak a komplex gondolkodás lehetőségétől MÁSOK vagyunk.) Képesek vagyunk átgondolni tetteink értelmét.

Vajon bűn e megcsalni a másikat? Ki dönti ezt el? Itt jön a saját magunk által vállalt kötelezettség. Ha olyan kapcsolatban élünk, amelyben a másik fél hűséges, a megcsalás bűn, mert előre megfontolt szándékkal fájdalmat okozunk a másiknak. Ha nyitott kapcsolatban él két ember akkor nem beszélhetünk megcsalásról, mert csak annyit vállaltak. Viszont kérdés, hogy ez a kapcsolat szerelmen alapul e. No ezt nem fogom megválaszolni, mert nem tudom. Szerintem nem, mert még nem láttam ilyen kapcsolatot működni, hiányzik a kapcsolatból a kiválasztottság érzése. (Nem a sors által meghatározott nagy ő-re gondolok, hanem az 'ő kiválaszott engem' érzésére, és ez sokmindent magával vonz.) Ettől függetlenül el tudok képzelni emellett is egy érzelmileg működő szerelmet, de ahhoz két nagyon érett személyiség kell. (Ez viszont szerintem eleve kizárja a nyitott kapcsolat létét.) Egyoldalúan viszont szerintem nem áll/nem állhat ez fenn. Egyre több az olyan nő, akik azt vallják, meg kell bocsátani a férfiaknak a hűtlenséget. Én férfiként mondom azt, hogy az a kapcsolat nem szól semmiről, ahol ilyen van, én nem akarom, hogy a kedvesem megbocsásson nekem ilyeneket. Ezen magam is sokat vívódtam/vívódok, hiszen én is naponta látok jobnál jobb, magamutogatóbbnál magamutogatóbb nőket, akik felébresztik bennem a testi vonzalmat, a kérdés az, hogy vajon az ilyen irányú energiáimat rájuk akarom e pazarolni, vagy a kedvesemre fordítani. Aki az elsőt választja, az gondolkodjon el azon, hogy vajon egészséges szexualitás nélkül az állandó kapcsolat fenntartható e, illetve hogy ennek az energiának a másokra használásával nem sérti e a másik (szerintem jogos) igényeit.

A szabadság adott, de vajon tudunk vele élni?

Összegzésként én azt mondom, a szerelem az, amikor valakivel tudunk és akarunk együtt élni, amikor minden ehhez szükséges fennáll, ez az igény jelenti a szerelmet. Minden ami ez előtt van, az nem szerelem, csak az érzékeink és az ösztöneink játéka a testünkkel és az elménkkel.

A bejegyzés trackback címe:

https://nergal.blog.hu/api/trackback/id/tr75263770

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Metanis 2008.04.23. 15:14:19

Hello!!

Sajnos csak most fedeztem fell ezt a remek blogot.
ehez a témához van egy kis gondolat ébresztő részem.
Én is hasonlóan gondolom mint te vagyis tökre ugyan úgy.DE benne van az igazság , hogy ami elméletben az valóságban nem biztos.Szóval hát ki próbáltam.
Így gonosz módon "elcsábítottam" egy lányt akinek van párja már 3 éve.most költöztek össze.A pasi új munka helyet kereset a lány miatt, hogy össze tudjanak költözni(szóval 120 e ft munkát hagyott ott 80e ft ért)
a ház igaz a lány rokonáé és csak úgy oda adták használatra.szóval a pasival van, a pasi szava számít és a lánynak nagyon fontos, de én velem hancúrozik az ágyban.én nagyon utána jártam "ami a pszhichológia tudásomat bele értve" egy tökéletes kapcsolat.Hogy miért csalja a lány nem igazán tudom megfogalmazni csak sejtéseim vannak.
legalábbis én egy válasszal nem elégedek meg mert az életben sem egy dolog miatt választunk partnert.
valahol a kalandvcágy és a kiélés miatt van velem a lány.igaz a pasi 26 éves a csaj meg 19.
nem hinném hogy csak amiatt mert jó vagyok az ágyban mert egy ideig nem engedtem hogy lefeküdjön velem, nem is mert épp a csávó nem szeretné anyira vagy nem gondoskodik róla mert nagyon nehézz megszervezni a találkát.annyi hogy osztársak vagyunk.suli után meg csak feküdni járunk össze.Hogy mi kéztetti erre az még halvány nekem de jó fejtörés és rengedeg megoldás lehet.

Nergal · http://www.LD50.hu/users/nergal http://nergal.blog.hu 2008.04.24. 10:30:44

Szia Metanis!

Örülök, hogy leírtad az eseted. Ez is azt igazolja szerintem, hogy amikor azt hisszük szerelmesek vagyunk, az nem az. Az csak fellángolás, esetleg egy biztos pont keresése az életben. Viszont, főleg fiatalon, a testünk és az eszünk, nem is biztos, hogy kívánja ezt a fajta kötöttséget, a mai normák nem erre készítenek fel. (megjegyzem, ez szerintem sajnálatos) Nagyon sok idő, míg a napi média és közfelfogás által belénk erőltetett "szerelemképet" képes felváltani egy sokkal higgadtabb, elfogadáson, szereteten, és a szexualitásban is egymásért tenniakarással átitatott szerelemkép. Sokan, akik kicsit ódivatúak, mint én, erre egyből rávágnák, hogy azért, mert csak egy kis kurva, de szerintem még csak nem is az ő hibája. Valahol a világunk normái hozták ezt. Viszont a te helyedben megfontolnám a folytatás, mert azzal viszont neked is tisztában kell lenned, hogy mit okozol ezzel nem csak a srácnak, hanem a későbbi kapcsolatuknak is, mert én pl hiszek abban, hogy bár most hibázik, később ebből még bármi lehet, még élhetnének akár egy boldog kapcsolatban is, a szerelem nem létezik első látásra, annak be kell érnie, és ha most fontos neki a srác szava, később talán mindenestől fontos lesz neki. Tudom azt is, ha nem veled teszi meg, megteszi mással, de minél kisebb a csábítás, annál kisebb az esély az "eltévelyedésre" /ezt mintha a bibliából idéztem volna, pedig ateista vagyok :))) /.
Nekünk gondolkolóknak meg kell fontolnunk az ilyen esetekben, hogy mivel, mit okozunk.

Nergal

Metanis 2008.04.24. 16:18:30

Haly

Valóban én is első gondolatra azt szűrtem le, hogy nekem kell gondolni arra, hogy mit okozok ezzel.De úgy isten igazábból nem az én gondom és enyhén elegem van abból, hogy csak én gondolok másra.Szerintem én is ember vagyok mint a többi és gondolkodjon ell ő is.Szóval ha majd beérik akkor szakítok vele, de addig egyszerűen csak élvezem a tiltott gyümölcsött mert az almát nem osztottak nekem.Lehet, hogy később megbánja de sookal jobban ha nagyobb a hiba.Így biztos egy életre elmegy a kedve a hibáktól.A srác meg szerintem okosabbnak kellene lennie 26 éves létére mintsem abban higyen hogy nem fog mást is ki próbálni.Mert úgye a gaz fényt talál magának és közben utat is tör.Szóval nehéz ez a párválasztás de nehezebb az, hogy mi mit akarunk a másiktól.

Nergal · http://www.LD50.hu/users/nergal http://nergal.blog.hu 2008.06.04. 04:03:06

Teljesen igazad van. Voltam a srác helyzetében is és nem is hibáztatom a csajt a történtekét. Bár nem esett jól...

Cicuska 2009.10.26. 12:25:24

Szia/sziasztok!!Én kérdéseket szeretnék feltenni ha lehet(barátommal kapcsolatban)!

Nergal · http://www.LD50.hu/users/nergal http://nergal.blog.hu 2009.10.26. 16:24:01

Szia!

Nem vagyok benn biztos hogy tudok válaszolni, de kérdezz, meglátjuk.

:O)
süti beállítások módosítása